Waar zijn je discipelen?

Mijn goede vriend en collega Henk Veltman werkte in de jaren 80 en 90 voor Agapè in Suriname. Hij ontwikkelde een prachtig plan voor 1000 filmvertoningen van de bekende Jesusfilm. Een effectieve evangelisatiemethode, want de ervaring elders had inmiddels geleerd dat er na elke vertoning vele mensen tot geloof kwamen.
Bij de première was Jesusfilm-directeur Paul Eshleman aanwezig. Op de terugweg van de eerste vertoning vroeg hij: Henk, waar zijn je discipelen?

Henk werkte met vele mensen, maar op die vraag had hij geen goed antwoord. Het werd de start van een zoektocht en een radicale verandering in aanpak in het werk daar.

Dat was 1986. Dezelfde vraag kwam begin jaren ‘00 in NL toen Henk terugkwam. Ons eigen werk was op dat moment in crisis. Er waren veel activiteiten en veel betrokken mensen, maar waar waren onze discipelen?

Een vraag die tot op de dag van vandaag relevant is en gesteld wordt. Want, is het wel nodig om discipelen te maken als je goede evangelisatiemethoden hebt? Als je via technologie en media vrijwel iedereen kan bereiken?

Over deze en andere vragen sprak ik een paar weken geleden met de collega’s van de IZB, en ik dacht dat het wel aardig was iets daarvan hier te plaatsen.

Waarom is het zo hot?

De vraag is waarom ‘discipelschap’ zo hot is vandaag de dag. Sommigen noemen het al de nieuwe hype, en de eerste blogs over discipelschapsmoeheid zijn al geschreven. Dat moge zo zijn, de aandacht komt ergens vandaan.

Ik zie zelf een drietal oorzaken:

1) Een groeiende kloof tussen de beleving in de bijbel en beleving vandaag de dag in de kerk

De afgelopen jaren hebben steeds meer mensen ontdekt dat de beleving zoals we die in het Nieuwe Testament tegenkomen lang niet altijd realiteit in de kerk is. En dus is de vraag: hoe wordt de kerk weer zo’n bruisende, dynamische, spannende omgeving, zo’n Robin Hood-achtige tegencultuur van geven en delen, van samen optrekken, van avontuur?

2) Het tegennatuurlijke van discipelschap

We praten lang en veel voordat er echt iets verandert, omdat discipelen maken een bijna tegennatuurlijk proces is. We zijn gewend aan effectiviteit, productiviteit, snelle resultaten. Ook in de kerk: die moet groeien, leiderschap is vereist. Maar het proces van discipelschap is anders; langzaam, niet sexy, onzichtbaar. Het vergt een sterke overtuiging om tegen de stroom in te zwemmen en het écht anders te doen. En juist in de kerk is dat een taai proces!

3) Een groeiend besef dat het anders moet

De netwerkgeneratie (of gen Y) is eigenwijs, kritisch, wil betrokken zijn bij alles, en werkt via relaties en netwerken. Daar heeft het traditionele kerkmodel geen goed antwoord op, en dus verliest de kerk z’n kracht. Discipelschap kon wel eens de schakel zijn, juist omdat daarin iedereen betrokken is en relaties en community centraal staan. Sterker nog: ik denk dat het de enige weg naar voren is.

Hoe maak je leerlingen (die leerlingen maken)?

Ik heb vier autoriteiten op dit gebied geraadpleegd en die naast onze eigen ervaring gelegd. Van Dallas Willard leer ik dat discipelen maken begint bij leerling zijn, en dat er vooral mentale en geestelijke blokkades zijn om dat proces te starten. Van Tim Keller leer ik over ‘relationeel vaardige gelovigen’, de noodzaak om in staat te zijn met anderen relaties aan te gaan en te onderhouden. Van Mike Breen leer ik hoe belangrijk een cultuur van discipelschap is; je doet het niet in je eentje. En via Robert Coleman zie ik de strategische aanpak van Jezus: aandacht voor de grotere groep, maar investeren in de enkelingen.

Onze eigen ervaringen komen daar behoorlijk mee overeen; zowel in het positieve als het negatieve. Enkele jaren geleden bliezen we ons studentenwerk weer nieuw leven in. Daarin konden we veel principes vanaf ‘scratch’ kwijt: strategisch te werk gaan, relationeel insteken, focus op de enkeling. Maar overdracht van een discipelschapscultuur naar andere onderdelen blijkt erg weerbarstig. En we merk dat je een heel erg lange adem moet hebben om echt resultaat te zien, en dat is soms demotiverend.

Meer lezen over de vier autoriteiten en over onze ervaring? Download mijn hele bijdrage hier: 

  Leerlingen (van leerlingen) maken (911,4 kB, 696 hits)

 

Geef een reactie